זכרון חלום: יצא מהקשרו?

שלום לכולם,

מטופלת אחת, שאני מאד מחבב, טענה בפניי לאחרונה, שהיא מאד הייתה רוצה להאמין שיש משמעות ופירוש נכון לחלומות אבל היא מתקשה מאד להאמין בכך.

כשניסיתי להבין אותה עניינית (מעבר להתייחסות של יחסי העברה והתנגדות לטיפול) היא אמרה שהיא מרגישה שאת כל חלומותיה  היא זוכרת רק משלב מסויים בחלום עצמו. היא חשה שהחלק שהתרחש בחלום לפני החלק שהיא מצליחה לזכור הוא ארוך ומשמעותי מאד.

לטענתה אם זוכרים  רק איזה “קצה של זנב” מתוך משהוא רחב יותר שנחלם קודם, ובד”כ כשמתעוררים, מפסיקים לחלום את הסוף הטיבעי של החלום  שאמור היה להחלם, אז איך אפשר לדעת מהי המשמעות הכוללת של כל החלום?

אם ניקח רק פיסת זיכרון מתוך חלום ארוך שאנו זוכרים את כולו, לא תהיה לה אותה משמעות כמו כלל החלום.  לפיכך לדבריה, לא רק שאין החלום הנזכר נותן מידע או משמעות חלקיים אלא הוא עלול לתת מידע ומשמעות מוטעים על המתרחש בנפש, כמו כל דבר אחר שהוצא מהקשרו.

מה דעתכם?

נתי

One thought on “זכרון חלום: יצא מהקשרו?

  1. נתי שלום, שלום כולם.
    מניסיוני, חלומות רבים מורכבים ממספר קטעים.
    החולמת יודעת שחלמה קטעים נוספים, אך זוכרת רק קטע מסוים אחד.
    גם לקטע הנזכר יש משמעות, כמובן, בהיותו עומד בפני עצמו.
    אפשר לנסות להציע לה לעשות ניסיון: לראות בקטע שהיא זוכרת “חלוםצ’יק” בפני עצמו, ולדון בו ככזה. וכמובן, תמיד יש סיכוי שאם מתחילים עם קטע אחד, נזכרים בקטעים נוספים של החלום.
    אולי יעזור לציין בפניה את העובדה הטכנית הפשוטה, שככל שעוסקים יותר בחלומות, כך הם נזכרים יותר בשלמותם ובאופן ברור יותר.
    אבל, אני חוששת שלא לשווא ציינת “מעבר להתייחסות של יחסי העברה והתנגדות לטיפול”…
    חלומות הם הרי כל כך עשירים ומורכבים. עולה בי תחושה שיש פה דרך נוספת לגלות התנגדות לטיפול, העקשנות לזכור את כוווווווווול החלום, העקשנות לעסוק בכל פרט ופרט בחלום. ואם לא – אז לא עוסקים בו בכלל.
    מין פרפקציוניזם? גישת “הכל או לא כלום”? לשפוך את התינוק (הקטע) יחד עם המים?
    קטע של חלום – כבעל משמעות כשלעצמו: חלק, לא שלם, לא מוגמר, לא שייך (“יצא מהקשרו” “הוצא מהקשרו”).
    אבל, יש כל כך הרבה כלים בארגז הכלים שלך, נתי. והכלי שנשמע לי מבטיח ביותר: החיבה שלך למטופלת. אני מאמינה גדולה באכפתיות של מטפל למטופל. היא הרי מרגישה את חיבתך, וחיבה היא תרופה מצויינת!

Leave a Reply