זמן שינה / דרורית גור–אריה

זמן שינה

דרורית גור–אריה [1]

המאמר פורסם בקטלוג התערוכה “נדודי שינה” שנערכה בתחילת 2009 במוזיאון פ”ת [2]

בסיפור האגדה המפורסם, הידעונית הטובה – שברכתה להולדת היפהפייה הנרדמת עודנה שמורה עימה – ממירה את קללת המוות שהוטלה עליה בגורל מר לא פחות: שינה עמוקה בת מאה שנה. עם הנסיכה המקוללת נרדמת ממלכה שלמה, ורק סבכת הקוצים המקיפה את הארמון צומחת לפתע ומכסה על הישֵנים כשמיכה גדולה ומגוננת. איש לא נכנס ולא בא בשערי הארמון, עד שכעבור מאה
שנה נקלע למקום בן המלך הצעיר… וכל השאר כבר סופר עד עצם היום הזה.

השינה היא כעריסה חמימה בתחומי העצמי, צורך ביולוגי חשוב וחיוני, ובה– בעת הרי היא כצלילה אל האופל, משכנם של האימה והסיוט, זמן חטאי הלילה ותשוקותיו, זירתם של מוכי ירח ורוקמי חלומות. השינה היא זמן מבוקע ומפולש לחסרי בית, התרים מדי לילה אחר מפלט ארעי במיטת המרחב הציבורי. בעיני רבים, מוכי נדודי שינה, היא רגעי חסד ספורים – שינה טרופה ברשת סימולטאנית חדשה, שבה המרחב הפיזי מאבד את ממשותו וקורס אל תוך ממד הזמן, מְהפך סדרי יום ולילה, יוצר רצף בלתי מתוחם המציע יממה כוזבת מול מסכים מרצדים. ל”כורי הפחם החדשים”, עובדי היי–טק למיניהם המנצלים כל רגע אפשרי ל”ניקור” ברכבת התחתית, במטוס, במכונית בדרך לעבודה או בחזרה הביתה באישון ליל, השינה השלווה הייתה למושא כמיהה. ברוכים הבאים אל מפתנה של אינסומניה, מלכת הזמן העכשווי; שלום לסופרי כבשים בלילות לבנים, אלה ששעונם הביולוגי משמיע רק צלצולים חורקים.

[1] דרורית גור אריה הינה מנהלת ואוצרת ראשית במוזיאון פתח תקוה לאמנות, חוקרת ואוצרת התערוכה Sleep של אנדי ורהול . המאמר מועלה באתר תורת החלומות בהסכמתה האדיבה.

[2] נדודי שינה Insomnia
תערוכה בינלאומית שבחנה את תופעת נדודי השינה בעידן העכשווי מהיבטים שונים ( נמשכה עד מרץ 2009 ).
נדודי שינה ומגוון התופעות הקשורות לזמן שינה,עמדו במרכז התערוכה, שבחנה את ההתמודדות עם חווית השינה בעידן העכשווי, מהיבטים פסיכולוגיים, פילוסופיים ותרבותיים.

למאמר המלא:

pdf pic

This entry was posted in חלומות בלהה, חלומות ואמנות, חלומות וספרות, חלומות סיוט, שינה וחלומות, תורת החלומות בעריכת רז אבן and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply