חלום נבוכדנצר


לאחר שנבוכדנצר מלך בבל כבש את כל המדינות והעמים אשר היו ידועים באותה תקופה וסיפחם למלכותו, בשנה השניה למלכותו הכלל עולמית חלם נבוכדנצר חלום אשר הבהילו והלחיצו מאוד, אך הוא שכחו.

המלך ציוה לקרוא לחרטומים ולאשפים ולמכשפים ולכשדים, ואמר להם: ”חלום חלמתי ותפעם רוחי לדעת את החלום. השיבוהו הכשדים: ”המלך לעולם יחיה! את החלום אמור לעבדיך ואנו נגיד פתרונו”. ענה המלך: ”הדבר ממני הלך. אם לא תודיעוני החלום ופתרונו, לאברים תחתכו ובתיכם לאשפתות יהיו. ואם את החלום ופתרונו תאמרו, מתנות ודורונות וכבוד גדול תקבלו מלפני. רק את החלום ופתרונו תודיעוני”.

הכשדים השיבו והמלך ענם עד שלבסוף אמרו הכשדים: ” אין אדם על היבשה אשר יוכל להגיד כבקשת המלך, ומעולם לא היה מלך שביקש כדבר הזה. הדבר אשר המלך מבקש הוא כבד ואין מי שיגיד מלבד המלאכים אשר אינם דרים עם בני האדם”. כלפי תשובה זו היה המלך בזעף וקצף גדול והוא פקד לאבד את כל חכמי בבל. גזירת המלך יצאה, והוצאת החכמים להורג, החלה.

___________________________________________________

אם ננסה להבין את דרך מחשבתו  של נבוכדנצר – הרי ניתן להתיחס למלך דרך הגישה הפסיכודינאמית, – ואז נחשוב באמת על החרדה הגדולה מפני כל מה שלא ידוע ומבעבע במעמקי הנפש, מה שלא בשליטה.

חרדה שמושלכת על החכמים כזעם נרציסטי, כמו מטופל שתקן שזועם כשהמטפל לא מבין אותו בלי מילים – אבל החרדה היא חרדה אמיתית.

אבל אם נכניס את הסיפור לקונטקסט ההמקראי, יש להניח שתפיסת העולם של המלך וגם של החכמים היתה שונה משלנו. הם תפסו את החלומות כמסרים מן האלים. והנה, המלך מתעורר ונמחק לו המשיבון עם ההודעה הכל כך חשובה (וכנראה המאוד מאיימת) שהאלים שלחו לו. וזה אסון!
אבל בהמשך לאותה תפיסה – מי שמקורב לאלים – אמור לדעת מה היה המסר. וכמובן – מה פרושו.
אני רוצה להציע את העקרון של אגו דיסטוניות כמתקשר לתופעות האלו. החלום נחווה כמשהו שזר לנו, שמופיע בפנינו במפתיע. אנחנו לא אחראים על יצירתו (אנחנו המודעים כמובן). אמנם יש חלומות שנחווים כהמשך והרחבה של חיי היום יום או המחשבות הרגילות, אבל כולנו מכירים גם חלומות זרים ומוזרים, שלעיתים אפשר להתעורר מהם בתחושה שלא ברור מאיפה הם באו בכלל, כאילו נכנסנו בטעות לחלום של מישהו אחר …
ואם החלום מגיע ממקור אחר, מה המקור הזה?
הגישה הפסיכודינאמית מדברת כמובן על הלא מודע, האישי בד”כ.
הגישה היונגיאנית מרחיבה כבר לארכיטיפים וללא מודע קולקטיבי.
הכיוון שהתפתח לאחרונה של “חלימה חברתית” מדבר על חלום כמיצג קבוצה. וכולנו מכירים אנשי מקצוע שקולים ורציניים לגמרי  שידברו גם על “חלומות טלפאטים” ועוד.
קל וחומר התפיסה המקובלת בשכבות רבות של האוכלוסיה הלא מקצועית – שהחלום מנבא עתידות, מעביר מסרים מרחוק בטלפתיה, מהווה מסר מקרובים שנפטרו, או מאלוהים ועוד.
יתכן ואלו נסיונות להסביר תכנים שמגיעים אל התודעה, אך הם זרים לה.
רז
_________________________________________

[ חלום נבוכדנצר ופתרונו (פרק ב)

(תחילת הסיפור בעברית במקור. התרגום מתחיל באמצע פסוק ד.)

(א) וּבִשְׁנַת שְׁתַּיִם לְמַלְכוּת נְבֻכַדְנֶצַּר, חָלַם נְבֻכַדְנֶצַּר חֲלֹמוֹת. וַתִּתְפָּעֶם רוּחוֹ, וּשְׁנָתוֹ נִהְיְתָה עָלָיו.

(ב) וַיֹּאמֶר הַמֶּלֶךְ לִקְרֹא לַחַרְטֻמִּים וְלָאַשָּׁפִים, וְלַמְכַשְּׁפִים וְלַכַּשְׂדִּים – לְהַגִּיד לַמֶּלֶךְ חֲלֹמֹתָיו. וַיָּבֹאוּ, וַיַּעַמְדוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ.

(ג) וַיֹּאמֶר לָהֶם הַמֶּלֶךְ: “חֲלוֹם חָלָמְתִּי. וַתִּפָּעֶם רוּחִי לָדַעַת אֶת הַחֲלוֹם!”

(ד) וַיְדַבְּרוּ הַכַּשְׂדִּים לַמֶּלֶךְ אֲרָמִית: “הַמֶּלֶךְ, לְעוֹלָמִים חֲיֵה! אֱמֹר אֶת הַחֲלוֹם לַעֲבָדֶיךָ, וְאֶת הַפִּתְרוֹן נַגִּיד.”

(ה) עוֹנֶה הַמֶּלֶךְ וְאוֹמֵר לַכַּשְׂדִּים: “הַדָּבָר הָחְלַט מִמֶּנִּי, אִם לֹא תּוֹדִיעוּנִי אֶת הַחֲלוֹם וּפִתְרוֹנוֹ – נְתָחִים תֵּעָשׂוּ, וּבָתֵּיכֶם אַשְׁפָּה יוּשָׂמוּ!

(ו) וְאִם אֶת הַחֲלוֹם וּפִתְרוֹנוֹ תַּגִּידוּ – מַתָּנוֹת וּמַשָּׂאוֹת וְכָבוֹד רַב תְּקַבְּלוּ מִלְּפָנַי! אַךְ אֶת הַחֲלוֹם וּפִתְרוֹנוֹ הַגִּידוּ לִי.”

(ז) עָנוּ שֵׁנִית וְאוֹמְרִים: “הַמֶּלֶךְ – אֶת הַחֲלוֹם יֹאמַר לַעֲבָדָיו, וְאֶת הַפִּתְרוֹן נַגִּיד.”

(ח) עוֹנֶה הַמֶּלֶךְ וְאוֹמֵר: “אָכֵן יוֹדֵעַ אָנֹכִי, כִּי זְמַן אַתֶּם קוֹנִים, מִפְּנֵי שֶׁרְאִיתֶם שֶׁהָחְלַט מִמֶּנִּי הַדָּבָר.

(ט) שֶׁאִם אֶת הַחֲלוֹם לֹא תּוֹדִיעוּנִי – אֶחָד הוּא מִשְׁפַּטְכֶם; וְדָבָר כּוֹזֵב וּמָשְׁחָת הִתְכּוֹנַנְתֶּם לֵאמֹר לְפָנַי, עַד שֶׁהַזְּמַן יִשְׁתַּנֶּה. לָכֵן אֶת הַחֲלוֹם אִמְרוּ לִי, וְאֵדַע כִּי אֶת פִּתְרוֹנוֹ תַּגִּידוּנִי!”

(י) עָנוּ הַכַּשְׂדִּים לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְאוֹמְרִים: “אֵין אִישׁ עַל הַיַּבָּשָׁה אֲשֶׁר אֶת דְּבַר הַמֶּלֶךְ יוּכַל לְהַגִּיד, מִפְּנֵי שֶׁכָּל מֶלֶךְ גָּדוֹל וְשַׁלִּיט – דָּבָר כָּזֶה לֹא שָׁאַל מִכֹּל חַרְטֹם, אַשָּׁף וְכַשְׂדִּי.

(יא) וְהַדָּבָר אֲשֶׁר הַמֶּלֶךְ שׁוֹאֵל – כָּבֵד הוּא, וְאֵין אַחֵר אֲשֶׁר יַגִּידֶנּוּ לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ, כִּי אִם אֱלֹהִים, אֲשֶׁר אֵין מְדוֹרָם עִם בָּשָׂר.”

(יב) עַל כֵּן הִתְאַנַּף הַמֶּלֶךְ וְקָצַף מְאֹד, וַיֹּאמֶר לְהַאֲבִיד אֶת כָּל חַכְמֵי בָבֶל.

(יג) וְהַדָּת יָצְאָה, וְהַחֲכָמִים נֶהֱרָגִים, וְעָמְדוּ דָּנִיֵּאל וַחֲבֵרָיו לֵהָרֵג.

One thought on “חלום נבוכדנצר

  1. רז שלום,
    האסוציאציה שעלתה לי למקרא הדברים המעניינים שכתבת היא על גורלם של שליטים דיקטטורים אכזריים, שאינם בוחלים באמצעים על מנת שלא להשאיר דברים שהם מחוץ לשליטתם. אבל ככל שאכזריותם, כך אולי גוברת החרדה מפני הלא-ידוע שנמצא בתוך הנפש, שעליו אין להם שליטה, ושהוא הגורם הראשוני לחרדה ולאכזריות, ושאולי הוא הגורם שממנו הם היו רוצים להיפטר אחת ולתמיד.
    ריקי

Leave a Reply