פרויד והחלום הטלפאתי

בעקבות דיון סביב חלומות טלפאתים:

מסתבר שפרויד עסק בנושא הטלפאתיה בחלום כבר במאמר שכתב כל כך ב 1922 . אין ספק שמדובר בנושא שהצנעה יפה לו, והוא לא הרבה להבליט אותו, מה גם שהיה זהיר מאוד מבחינה מדעית, כפי שניתן כמובן להבין.
פרויד חוזר לנושא זה בהרצאה השלושים מתוך “מבוא לפסיכואנליזה – סדרה חדשה של הרצאות”: – “החלום והאוקולטיזם”. (1916/1917.).
הוא כותב:   “אין תופעת הטלפאתיה קשורה בחלום כלל, והיא עלולה להתרחש גם בהקיץ. הטעם היחיד לדיון שבין החלום והטלפאתיה מקורו בכך, שמצב השינה נראה הולם ביותר לקבלת בשורה טלפאתית. במקרה כזה מתקבל מה שקרוי “חלום טלפאתי”, ועם האנליזה של החלום אתה בא לכלל דעה, שהאינפורמציה הטלפאתית מילאה אותו תפקיד שמילא כל שייר אחר משיירי-היום, ובתורת שכזה חל בה שינוי בעקבות “עבודת- החלום”, שהשתמשה בה לתכליתה שלה”…

… איש אחד, לפי כל הסימנים אדם אינטליגנטי – ושלדברי עצמו אין לו בשום פנים כל “נטיה לאוקולטיזם” – כותב לי על חלום שחלם, שנראה מופלא בעיניו. הוא מספר קודם כל, כי בתו הנשואה שהתגוררה הרחק ממקום מגורין מצפה ללידה ראשונה שלה באמצע דצמבר.
…. והינה רואה הוא בחלומו, אור ליום 17 בנובמבר, את אשתו יולדת תאומים…. האשה שנעשתה בחלומו לאם התאומים היא אשתו השניה. אם חורגת לבתו. אין הוא רוצה בילדים מאשתו זו, שלדבריו היא חסרה את הסגולות הדרושות לאם מגדלת-בנים.  יתר על כן, בזמן שחלם את חלומו חדל מכבר לקיים יחסי מין עמה… ”

וכפי שכולכם כבר משערים – פרויד ממשיך ומתאר כי אותה בת ילדה תאומים באותו הלילה (בלידה מוקדמת ולא צפויה), והחולם קיבל את המברק שמבשר על כך רק למחרת היום …

Leave a Reply