סדנה שנתית “תורת החלומות במרחב הטיפולי”

האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית שמחה להודיע על סדנה שנתית שתעסוק במקומם של חלומות, והעבודה איתם, במרחב הטיפולי.
הסדנה תכלול 8 מפגשים חודשיים שיתקיימו בימי ה’ בערב במרכז לימודי ישראל – יפה (שד’ ישראל רוקח 80 תל אביב) בין השעות 20:30 ל- 22:00.
הסדנה כוללת מפגשים עם חמשה מנחים מזרמים אנליטיים שונים, ותתבסס על עבודה עם חלומות (גם אישיים וגם של מטופלים) שיובאו על ידי המשתתפים. בנוסף נדון גם בהיבטים תיאורטיים מזויות ראייה שונות, ונעסוק בחלומות מהספרות המקצועית.

שימו לב: תינתן קדימות בהרשמה לחברי אגודה (מלאים ונלווים).

מרכז הסדנה: ד”ר רז אבן

פירוט המפגשים

* 3.11.11 1.12.11 גישה יונגיאנית, מנחה: תמר לנגבהיים
הכוונה להקנות ולהעמיק דרכי עבודה מגוונים בהבנת החלום: אסוציאציות אישיות, התחברות רגשית למוטיבים ומשמעותם בחלום, התייחסות לאספקטים חושיים,נקודת מבט סובייקטיבית מול אובייקטיבית, אמפליפיקציה של מוטיבים ודימויים המופיעים בחלומות. נעסוק הן ברובד הפרסונלי והן ברובד הקולקטיבי והארכיטיפלי של הסימבוליקה ונראה כיצד חומרים אישיים נוגעים אל כל אחד ואחד מחברי הקבוצה, במקום שהוא נמצא.
במפגש הראשון יובא מבוא קצר על ההרחבה היונגיאנית בגישה הפסיכואנליטית לחלומות. נשתמש בדוגמאות של אלמנטים מתוך חלומות שיביאו משתתפים. נעשה תרגול עם טכניקות שונות שתאפשרנה הסתכלות הולכת ומעמיקה על החלום והקשריו בטיפול.
במפגש השני נתרגל עבודה עם חלומות מטיפולים, כשהקבוצה מעניקה מצע וערך מוסף להבנת החלום ועבודה איתו.

תמר לנגבהיים, היא פסיכותרפיסטית ואנליטיקאית יונגיאנית ומדריכה. עובדת בטיפול אינדיוידואלי, זוגי וקבוצתי לפי גישה פסיכואנליטית ויונגיאנית .קליניקה פרטית בירושלים. עבדה שנים רבות עם ניצולי שואה, דור שני וקבוצות של דור שני בארץ ובאירופה. וכן מנחה קבוצות טיפוליות בגישה פסיכואנליטית בשילוב עם טיפול אינדיווידואלי.

* 5.1 , 2.2 חלומות אוסמוטים ביחסי מטפל- מטופל מנחה: דלית אבן

שני המפגשים יעסקו בחלומות שבהם מתבטא המעבר של תכנים ותחושות לא מודעים בין אדם לאדם, עם דגש על מעבר “חוצה גבולות” בין המטפל והמטופל. נדבר על חלומות של מטופלים בהם נראה שקלטו חומרים לא ידועים להם מאת המטפל, או גם חלומות של מטפלים על מטופליהם.
הזרימה התת קרקעית הזאת בעולם החלומות נותנת לעיתים תחושה של חלומות “טלפתיים” . אנו נבדוק אותם כחלק מהמתרחש במטריצה הטיפולית, כאשר מבחינה תיאורטית נתייחס לתורת ויניקוט, אסכולת פסיכולוגית העצמי והגישה ההתייחסותית.

דלית אבן היא פסיכולוגית קלינית מדריכה. קליניקה פרטית בת”א. קנדידאטית במכון הפסיכואנליטי בירושלים. מלמדת בתוכנית “הידברות” של החברה הפסיכואנליטית.

* 1.3 , 15.3 עבודת החלום על פי גישתם של ביון ואוגדן מנחה: ד”ר אילן ברנט

ביון מציע תיאוריה רדיקלית הרואה בעבודת החלום מעשה פירוש שלם, המתרחש בלא מודע, בשינה ובעירות. עבודת החלום הינה הכלי הבסיסי של הנפש לחשיבה ולמתן משמעות למציאות הרגשית של היחיד, אשר הינה הכרחית לעצם הקיום הנפשי ולהתפתחות הנפשית. מטרת הטיפול הפסיכואנליטי הינה לאפשר עבודת חלום שלא נוצרה או נעצרה.
בסדנה נכיר את משנתו של ביון בנושא זה, ואת פיתוחיה בהמשך (מלצר, גרוטשטיין, אוגדן, אייגן). נבחן בעזרת דוגמאות קליניות, מצבים וסוגי חלומות בהם עבודת החלום לא מתאפשרת, ונדון בנוכחות ובפעילות הנדרשת מצד המטפל, כדי לאפשר את כינונה והמשכיותה.

ד”ר אילן ברנט הינו פסיכולוג קליני, פסיכואנליטיקאי בחברה הפסיכואנליטית בישראל, מלמד בתוכנית ההשלמה לפסיכולוגיה קלינית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב.

* 3.5 , 7.6 חלומות ומעשיות מנחים: ד”ר רוית ראופמן וד”ר יואב יגאל

מבחינות רבות, חלומות ומעשיות עממיות מתאפיינים בתהליכי חשיבה דומים. הסדנה תעסוק בזיהוי תהליכים אלה ובאופן בו התחקות אחריהם מסייעת לזהות דפוסים ומגמות בחשיבה ובנפש. המשתתפים מוזמנים להביא חלומות של עצמם (עדיף), או של מטופלים. הסדנה משלבת התנסות חווייתית עם הסברים תיאורטיים.
עבודתם המשותפת של יואב יגאל ורוית ראופמן מתמקדת בתיאור ההתפתחות הנפשית באמצעות אנליזה של מעשיות-עם ובהשלכות של אנליזה זו על הפסיכותרפיה, פירוש חלומות ועוד.

ד”ר רוית ראופמן היא פסיכולוגית קלינית, חוקרת מעשיות עממיות, מרצה מן המניין באוניברסיטת חיפה ומלמדת בתכנית לביבליותרפיה. בעלת קליניקה פרטית למבוגרים ונוער בזיכרון-יעקוב. ספרה “חלומות ומעשיות” עתיד לראות אור השנה בהוצאת רסלינג. ספרה “משחקי חברה” (פרוזה) ראה אור ב 2010. מחקריה אודות תהליכי חשיבה בחלומות ובמעשיות התפרסמו בכתבי-עת בארץ ובעולם.
ד”ר יואב יגאל הוא פסיכולוג קליני מומחה ומדריך. קליניקה פרטית בגן-שמואל ותל-אביב. עבודת הדוקטורט שלו התמקדה בתהליך המחשבתי-מחקרי-טיפולי שהוביל את פרויד לניסוח מושגי היסוד של תורתו. עבודותיו המחקריות התפרסמו בכתבי-עת בארץ ובעולם. ספרו “‘אנטומיה התפתחותית של הנפש” עתיד לראות אור השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד. בין ספריו הקודמים: “גבולות עולמו של איינשטיין” ו “המדע כמבנה וכתהליך”

בהרשמה תינתן זכות קדימה לחברי אגודה (כולל חברים חדשים וחברים נלווים).
פרטים לגבי קבלה לחברות – כאן).
לעמיתים שאינם חברים המעונינים להצטרף לסדנא יינתן מקום על בסיס מקום פנוי.

מחיר הסדרה – 400 ש”ח למשתתף.
מחיר הנחה לחברי אגודה – 200 ש”ח.

בקשות להשתתפות בסדנה יש לשלוח למזכירות האגודה
פרטים כאן

This entry was posted in חלומות בטיפול, חלומות המטפלים, מחקר חלומות, פסיכואנליזה, פסיכולוגיה אנאליטית, פסיכולוגיה של החלום, פסיכולוגית העצמי, פסיכותרפיה, פרויד, פשר החלומות, תורת החלומות בעריכת רז אבן. Bookmark the permalink.