חלום צלול – מצב תודעה מעורב של חלימה וערנות

 מטרת המחקר דלעיל היתה לבדוק מדדים נוירופיזיולוגים של חלומות צלולים.
מבחינה פנומנולוגית חלומות צלולים מהווים מצב תודעתי מעורב. מצד אחד מדובר בחלום, שהינו בעצם מצב האלוצינטורי תקין, אבל בעוד שבחלום רגיל אין החולם מודע לכך שמדובר בדמיון, הרי לחולם הצלול יש מודעות לכך שהוא חולם, ולעיתים אף יש לו יכולת שליטה מסויימת במתרחש.
ההנחה העקרונית של מחקר זה היתה שאם חלום צלול הינו מצב תודעתי מיוחד, הרי בהכרח יהיה לו גם מצע של מצב מוחי מיוחד.
לפי המימצאים עד היום – אין בהירות במחקר לגבי המצב הפיזיולוגי הנמצא בבסיס תופעה זאת, ולרוב מצאו שחלומות צלולים מתפתחים מתוך חלום רגיל בשנת ה REM עם מאפייני חלימה רגילים.

(לקריאה נוספת על חלומות צלולים

חלומות צלולים מופיעים באופן ספונטאני אך ניתן גם לתרגל כניסה אליהם, ולצורך המחקר השתמשו בסטודנטים שתרגלו זאת ואף תרגלו יכולת להודיע לנסיינים שהם במצב צלול ע”י תנועות עיניים מתואמות מראש.
למטרת המחקר גויסו 40 סטודנטים לפסיכולוגיה מאוניברסיטת בון בגרמניה, ואימנו אותם במשך 4 חודשים להיכנס למצב זה. בסוף האימון נבחרו 6 סטודנטים שהצליחו להיכנס למצב תודעתי צלול מעל 3 פעמים בשבוע. סטודנטים אלו נבדקו בסוף שבוע במעבדת שינה , ושלשה מהם מתוכם הצליחו לעורר ולקיים חלומות צלולים במעבדה בעת ימי המחקר .
כך שבסך הכל נערך המחקר על שלשה חלומות.
מסקנות המחקר היו שהחלומות אמנם ארעו , כצפוי, בשנת החלום הרגילה לקראת הבוקר, עם גלי דלתה וטתה רגילים, אבל נמצאה הגברה בגלים המהירים של 40 הרץ (גלי גאמה) , וזאת בעיקר באונות הפרונטאליות והפרונטולטארליות. גלים אלו מקושרים בד”כ לרמות תודעה גבוהות יותר. כמו כן נמצאה עליה בקוהרנטיות הכללית של גלי ה EEG על פני אזורי הקורטקס השונים, בעיקר הקדמיים – מה שמעיד על אינטגרציה טובה יותר של פונקציות קוגניטיביותצ ותפיסתיות.

כפי שכבר ידוע הרי בזמן חלימה ב REM יש ירידה בפעילות האונה הקדמית הצדדית , DLPC , ולכן יש ירידה בפונקציות האגו והביקורת בחלום. מחקר זה הצביע על הגברה בפעילות אזורים אלו בעת החלימה הצלולה, בדומה לערנות.
מימצא המחקר אכן מעיד על כך שחלומות צלולים מהווים מצב תודעה היברידי עם מאפיינים פיזיולוגים מיוחדים משלו

http://www.journalsleep.org/ViewAbstract.aspx?pid=27567

LUCID DREAMING
Lucid Dreaming: A State of Consciousness with Features of Both Waking and Non-Lucid Dreaming
Ursula Voss, PhD; Romain Holzmann, Dr; Inka Tuin, MD; J. Allan Hobson, MD

SLEEP 2009;32(9):1191-1200.

This entry was posted in R.E.M, חלום צלול, מאמרים על חלומות, מחקר חלומות, נוירופסיכולוגיה, שינה וחלומות, תודעה, תורת החלומות בעריכת רז אבן. Bookmark the permalink.