חלומות בזוגות הטרוסקסואלים

Dream Interpretation With Heterosexual Dating Couples

Misty R. Kolchakian1,2 and Clara E. Hill1

התקציר הוכן ע”י: שמרית מנשה (סטודנטית לפסיכולוגיה)

Dreaming, Vol. 12, No. 1, March 2002

הספרות המטפלת במערכות יחסים בין בני זוג מתמקדת ומרחיבה דבריה לגבי זוגות נשואים בעוד שהתייחסותה לזוגות שנמצאים במערכת יחסים קבועה אך שאינם נשואים מצומצמת הרבה יותר.

חשיבות רבה יש לחקירה לגבי אלו האחרונים וזאת משתי סיבות עיקריות: ראשית, בני זוג שאינם נשואים עשויים להגיב טוב יותר לתוכניות מכוונות שינוי ושנית, קשה יותר לטפל בבעיות שקיימות ומקוננות תקופה בין בני הזוג מאשר למנוע מראש בעיות ומאבקים שצפויים להתפתח בין בני זוג שעדיין אינם נשואים.

החוקרים מעונינים לבחון תוצאות של פירוש חלומות זוגי אצל זוגות אשר נמצאים במערכת יחסים קבועה ואינם נשואים, השערתם היא שזוגות אשר יקבלו את הטיפול יבטאו תקשורת פתוחה, אמפתיה, סיפוק מהקשר ותובנות שנוגעות לעצמם, לבני זוגם ולמערכת יחסים בה הם שותפים יותר מזוגות שלא יקבלו את הטיפול.

נוסף על כך נבדק האם קיימת השפעה של מין המטופל על האפקט המתקבל מטיפול דרך פירוש חלום, בניתוח נתונים מטיפולים קודמים שבוצעו באמצעות המודל של היל לא נמצאו הבדלים אך כאן משערים החוקרים שנוכחותו של בן הזוג ישפיע על יכולתו של האחר להרוויח מהטיפול.

לבסוף נבדק האם מטופל ירוויח יותר מפירוש חלום עצמי מאשר מפירוש חלום של בן זוגו, מחקרים קודמים מראים שמטופלים הרוויחו יותר מעבודה על חלום עצמי מאשר מעבודה על חלום של אדם אחר אך למרות זאת משערים החוקרים שלא יימצאו הבדלים במחקר הנוכחי מאחר ומדובר בבן זוג קרוב התופס מקום חשוב בחיים ולא באדם זר.

המחקר מתבסס על מודל פירוש החלומות של היל שפותח ושונה עבור שימוש בטיפול עם בני זוג במקום עם היחיד, הנחה בסיסית של המודל הינה שהשגת תובנות משמעותיות מתהליך הפירוש של חלום מותנית בקיומם של שלוש שלבים: חקירה, תובנה ופעולה.

התוספת והשינוי בטיפול הנוכחי לעומת הטיפול במודל הקלאסי של היל הינה הצורך בהתייחסות של שני בני הזוג לחלום בצורה שווה, משמע כל מפגש מתמקד בחלום של אחד מבני הזוג כשבן הזוג שלא חווה את החלום על גופו מתבקש להתייחס אליו ולעבד אותו כאילו היה החלום שלו עצמו.

השלב הראשון בתהליך, שלב החקירה, כולל את תיאור החלום מפי בן הזוג החולם והצעת אסוציאציות לתמונות עיקריות שהופיעו בחלום, לאחר מכן בן הזוג מציע גם הוא אסוציאציות שלו לתמונות העיקריות, המטרה בתהליך כזה הוא למנוע מצב של פירוש החלום עבור בן הזוג החולם ולעודד לאמפתיה והבנה עמוקה ואמיתית.

שלב התובנה מאופיין בניסיון של המטפל להבין יחד עם החולם את החלום ומשמעותו, לאחר מכן בן הזוג יתייחס לחלום וינסה להבין מה המשמעות שלו עבורו.

שלב הפעולה בא לבחון האם קיימת שאיפה לשנות  דבר מסוים בחלום או בחיים המציאותיים ואם כן מהם שינויים אלו, שוב גם כאן ישנה התייחסות של החולם עצמו וגם של בן זוגו.

לאחר שלושת השלבים הבסיסים המטפל עובד עם שני בני הזוג יחד במטרה להבין את השינויים הרצויים במערכת היחסים בהתחשב בגילויים שנחשפו בתהליך עד כה.

בשלב האחרון בני הזוג מתבקשים לרשום סיכום של הדברים שנגלו להם דרך התהליך שחוו על עצמם כיחידים וכבני זוג, על בני זוגם ועל מערכת היחסים שהם שותפים בה.

במחקר השתתפו 20 זוגות בקבוצת הניסוי שקיבלו את הטיפול המתואר לעיל ו-20 זוגות בקבוצת הביקורת.

ממצאי המחקר מראים כי נשים בקבוצת הניסוי הגיעו לתובנות על עצמן, על בני זוגן ועל מערכת היחסים כמו כן, ניכר שיפור במערכת היחסים עם בן הזוג יותר מאצל הנשים בקבוצת הביקורת, גברים בקבוצת הניסוי לעומת זאת לא הציגו שיפור משמעותי בהשוואה לגברים בקבוצת הביקורת. לא נמצאו הבדלים באפקט שמתקבל מעבודה על חלום עצמי לעומת עבודה על חלומו של בן הזוג.

כמסקנה לתוצאות המחקר מוצע הטיפול לנשים שנמצאות במערכת יחסים, ההנחה הינה שהתובנות שיושגו והשינוי שיבוא בעקבותיו אצל בת הזוג ישפיעו בעקיפין גם על בן הזוג ויביאו לשיפור כללי במערכת היחסים.

This entry was posted in חלומות בטיפול, מאמרים על חלומות, מחקר חלומות, תקציר מאמר and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply