התפקיד שיש לחלומות בתהליך השיקום של עיוורים שאינם עיוורים מלידה

תקציר מאמר מתוך:

Dreaming, Vol. .Vol. 4, No. 3, 1994

The Role of Dreams in the Rehabilitation of the Adventitiously Blind“”

..                                                .Raymond E. Rainville

תמצתה את המאמר:      שלומית ביטון   (סטודנטית לפסיכולוגיה)

התפקיד שיש לחלומות בתהליך השיקום של עיוורים שאינם עיוורים מלידה

כותב המאמר (Rainville) הינו פסיכולוג שהתעוור בגיל 25. הוא מדבר במאמר זה על תפקיד החלומות של עיוורים המצויים בתהליך שיקומי עקב עיוורון שאיננו מלידה. בין השאר, הוא מסתמך על חוויותיו האישיות הנובעות משיקום מהדיכאון שממנו סבל לאחר ההתעוורות, הקשורות לכך שבחלומות חולמים תמונות חזותיות. כותב המאמר מסתמך על תיאורי מקרה קליניים, שכן נכון לזמן כתיבת המאמר אין אוסף נרחב של דיווחי חלומות של עיוורים שניתן לעשות באמצעותם השוואות כמותיות.

יש שוני במשמעות של החלומות בשיקום עבור אנשים עיוורים שונים- לחלקם אין כלל משמעות מיוחדת לחלומות, אך ברוב המקרים ישנה משמעות לאדם עיוור שחולם על כך שהוא עיוור אך בכל זאת מסוגל לראות בחלומותיו.

כותב המאמר מתייחס לשני סוגים של חלומות של עיוורים: חלומות שרואים בהם

(Seeing dreams), שבהם לחולם יש חוויה ויזואלית של האירועים הנחלמים, כאילו היה רואה. לחלומות מסוג זה יש תפקיד משמעותי בחיים הרגשיים וההתנהגותיים של החולם. בין חלומות מסוג זה יש חלומות “מזכירים”, שהם חלומות על סצנות שנחוו במציאות לפני ההתעוורות, חלומות “מגבשים”, שמגבשים אצל מוחו של העיוור דימוי חזותי מסויים על אובייקט שקיים במציאות וחלומות “מתקנים”, שבהם האדם חולם על האירוע שבו התעוור, רק שבחלום הוא לא מתעוור. למשל, חלום שבו יש את אותה תאונת דרכים שבה החולם נפגע, רק שהוא מצליח לצאת מהמכונית ולא להיפגע.

סוג שני של חלומות של עיוורים הינו חלומות דיאגנוסטים (diagnostic dreams), שהינם חלומות שמייצגים את האמונות, התפיסות והסתגלות התנהגותית של העיוור כלפי החוויה הקשה של העיוורון. חלומות אלו מסייעים לעיוורים החווים את העיוורון כמצב קטסטרופלי ופסימי, בכך שהם גורמים למטופל לשנות את גישתו לגבי טיפולים בעזרת דימיון ואוריינטציה. ישנם חלומות שבהם האדם רואה סצינות שחווה במציאות לאחר העיוורון ולכן הוא מבין את החשיבות של דימיון חזותי של סביבתו על מנת להשיג מידע ומבין גם שיש לו את היכולת לדמיין סיטואציות חזותיות. חלומות דיאגנוסטים

מסייעים גם לעיוורים המגיבים בפיצוי-יתר כלפי העיוורון על ידי הכחשה של מצבם, לקיחת סיכונים, התנגדות לחברה ושימוש באלימות. חלומות אלו משתמשים בהיפוך שבו העיוור חולם שהוא רואה, אך לא ניתן לראות אותו ובכך הם מגלים לו את תחושותיו כלפי העיוורון שלו עצמו.

לדעתו של כותב המאמר, חלומות אצל עיוורים חשובים במיוחד משום שלדימיון החזותי יש תפקיד מרכזי בחלומות ובכך החולם העיוור עושה אינטגרציה בין התקופה שבה ראה לבין חווית העיוורון העכשיוית. בנוסף, בחלומות של עיוורים מיוצגים אלמנטים של אבל ומאפיינים פוסט טראומטיים הקשורים לאירוע שגרם את העיוורון ובכך הם מהווים אפשרות לחולם להביע רגשות באופן שיכול לעזור להם להתגבר על הדיכאון שהם חווים כתוצאה מאותו אירוע.

This entry was posted in חלומות בטיפול, חלומות בעיוורים, מאמרים על חלומות, מחקר חלומות, תקציר מאמר and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply